Marc, Mazda, Morris Minor Traveller

Hoe het niet moet

Hoe een trekstang niet zou moeten werken. Deze "standaard" trekstang paste niet en zou de auto beschadigen bij gebruik.

In 2014 heb ik getracht een ‘standaard stang’ te plaatsen onder de Morris Traveller uit 1969. Tijdens het bevestigen werd mij duidelijk dat een standaard stang niet de juiste oplossing was. (zie de twee foto’s van hoe het niet moet). Niets paste en het zou enkel zorgen voor beschadigingen aan de onderzijde van de Morris als ik hiermee zou gaan rijden. Ik had samen met mijn zwager de Morris helemaal uit elkaar gehaald en gerestaureerd. De keuze was snel gemaakt. Deze standaard stang ging retour. Omdat ik niet meer enkele rondjes op de kerk wilde rijden maar ook verder van huis wilde vertoeven ben ik op zoek gegaan naar een passende oplossing. Ik wilde mijn oldtimer mee te nemen zonder hiervoor een ambulance te hoeven gebruiken. Ik heb enkel mijn rijbewijs B, wilde geen ambulance kopen en een extra stalling huren. De oplossing vond ik bij trekstang.nl.

Ik kwam via de mail in contact met Ronald die mij enthousiast maakte. Maatwerk was de oplossing. Op een vrijdag ben ik vanuit Mierlo met de Morris naar Muiden gereden. Het was voor mijn gevoel een ‘wereldreis’ (een Morris die ontwikkeld is begin jaren 50 heeft niet bepaald luxe stoelen). Aangekomen in Muiden werd ik hartelijk ontvangen door Ronald en hebben we na een kopje koffie samen gekeken naar de mogelijkheden voor een geremde trekstang aan de Morris. Een week later heb ik de Morris met trekstang opgehaald. Ronald bleek een echte vakman en alles werkte zoals afgesproken. Het was even vreemd om je eigen oldtimer achter je auto te zien ‘hangen’ die tevens nog meestuurt en remt. De verlichting van de Morris was aangesloten op mijn Mazda. In het begin een beetje onwennig, ben ik teruggereden naar Brabant.

Op 28 juni 2015 was er een British Autojumble in Waalwijk en was er veel bekijks toen we Waalwijk inreden. Ik heb veel liefhebbers moeten uitleggen en mijn verhaal moeten doen over de op maat gemaakte trekstang.

Enkele weken later zijn we naar Zuid-Limburg gereden om de Mergellandroute te gaan rijden. Gewoon over de snelweg, relaxed 90 km per uur met de Mazda en de Morris als aanhanger. In Maastricht heb ik de Morris losgekoppeld en hebben er een gezellige dag van gemaakt. De route gereden, gepicknickt en tegen de avond weer aangekoppeld en terug naar Brabant. We hadden de smaak te pakken. Tijdens onze vakantie zijn we nog twee maal op deze manier naar Brabant / Gelderland gereden en zijn we over de dijkjes van het land van Maas en Waal gereden. Ik kan wel zeggen dat de trekstang mij het gevoel geeft van meer vrijheid en dat we kunnen gaan en staan daar we willen. Voor mij de juiste oplossing.

Hartelijke groeten,
Marc

[ Terug naar Klanten ]